طرز تهیه سه نوع غذای دریایی خوشمزه و مقوی
نوشته شده توسط : زلال احمدی

طرزتهیه قلیه ماهی :
سبزی را پس از تمیز کردن شسته در آبکش می ریزیم تا آب آن برود؛بعد آنرا ریز خرد می کنیم. پیاز را خرد کرده با روغن سرخ می کنیم تا طلایی شود. سیر را می کوبیم و در پیاز می ریزیم.
سبزی را نیز به آن اضافه کرده، می گذاریم آب آن تبخیر و کمی سرخ شود. ماهی را تکه کرده با 1 استکان آب و کمی نمک می گذاریم در حرارت ملایم بپزد.

پوست آن را می گیریم و به قطعات درشت خرد کرده در سبزی می ریزیم.

تمبر هندی را در 2/1 لیوان آب جوش خیس می کنیم و در پارچه نازکی ریخته،شیره آن را می گیریم و آن را به سبزی و ماهی اضافه می کنیم؛زردچوبه و کمی نمک به آن زده مخلوط می نماییم.

تمام مواد را همراه با یکدیگر،کمی سرخ می کنیم؛2 تا 3 لیوان آب در آن می ریزیم و در حرارت ملایم قرار می دهیم تا خورش آهسته بجوشد و جا بیفتد.

در اواخر طبخ ترشی و نمک آن را اندازه می کنیم.


طرز تهیه سبزی پلو با ماهی :
حفظ ارزش غذایی مواد اولیه:
برای تهیه سبزی پلو با ماهی سالم در درجه اول مهم انتخاب ماهی و سبزی تازه می باشد.سبزی معمولا در طی عمل آوری و پختن مقداری از ویتامین خودش را از دست می دهد به همین علت توصیه ی ما سبزی تازه می باشد زیرا دارای ویتامین بیشتری است. حتی بعد از پختن که درصدی از ویتامینش را از دست می دهد باز هم دارای ویتامین کافی است. همچنین بهتر است سبزی را در مرحله ی آخر به برنج اضافه کنید که هم مدت زمان و هم حرارت کمتری متحمل شود تا بر اثر گرمای زیاد مولکول هایش تغییر شکل ندهد و از ارزش غذایی اش کاسته نشود.

ماهی حاوی مواد مغذی بسیاری از جمله امگا 3 می باشد برای اینکه این مواد مفید در حین پخت و پز از بین نرود بهترین روش برای طبخ ماهی آب پز، بخارپز و کباب پز می باشد. زیرا سرخ کردن ماهی در روغن با حرارت بالا باعث می شود بسیاری از مواد مغذی آن از بین برود و همچنین امگا 3 موجود در ماهی با حرارت اکسید می شود و از بین خواهد رفت.

راهکارهایی یرای خوش طعم تر شدن سبزی پلو با ماهی:
ماهی بخارپز و آب پز به راحتی طعم را جذب می کند. برای خوش طعم تر شدن ماهی بهتر است ماهی را با انواع ادویه، سیر، سبزیجات متنوع، نارنج یا لیمو طبخ دهید.

برای سبزی پلو با ماهی حتما ماهی تازه انتخاب کنید و برای طبخ آن از میزان نمک کمی استفاده کنید. به هیچ عنوان از ماهی دودی برای طبخ این نوع غذا استفاده نکنید زیرا اغلب ماهیان دودی بخشی از پروسه فسادشان را طی کرده اند و علاوه بر آن دارای میزان زیادی نمک می باشند که همین امر باعث افزایش فشار خون و خنثی شدن اثرات مفید مصرف ماهی بر سلامت قلب و عروق می شود. علاوه بر نمک، ذرات دود موجود در ماهی دودی دارای ترکیبات سرطانزا می باشد.

مواد لازم سبزی پلو با ماهی:
برنج:1کیلو
سبزی پلو:1/5 کیلو
ماهی سفید:2کیلو
کره یا روغن مایع:200 گرم
نمک ، فلفل ،آبلیمو:به میزان لازم
زعفران حل شده:2 قاشق غذا خوری
سبزی پلو

طرزتهیه سبزی پلو:
ابتدا برنج را بشویید و با مقداری آب و نمک به مدت 3 تا 4 ساعت خیس دهید،بعد برنج را در آب جوش نیم پز کنید و بعد آبکش کنید.

ماهی را هم پاک کنید و بشویید . بعد آن را خشک کنید . به ماهی خشک شده مقداری زعفران ، نمک ، فلفل و آب لیمو بزنید و بگذارید تا ماهی دو سه ساعتی در این مواد بماند و مزه دار شود.

سبزی ها را هم پاک کنید و خوب بشویید .بعد از اینکه آب اضافی سبزی ها گرفته شد، آنها را ریز خرد کنید.

ته قابلمه ای که میخواهید برنج را در آن دم کنید ، مقداری روغن بریزید و هر ته دیگی که دوست دارید کف قابلمه بچینید و روی آن چند کفگیر از برنج آبکش شده بریزید و روی برنج یک لایه از سبزی خرد شده بریزید.

دوباره روی سبزیها برنج بکشید و این ترتیب را تا تمام شدن برنج و سبزی ها ادامه دهید.

سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا بخار آن بالا بیاید. بعد مقداری زعفران روی برنج بریزید و بگذارید تا برنج روی حرارت کم دم بکشد.

ماهی مزه دار شده را هم در فر یا مقداری روغن سرخ کنید و به همراه سبزی پلو در دیس مورد نظر سرو کنید.


طرز تهیه شوید پلو با میگو

مواد لازم

۲ پیمانه برنج خام
۳ الی ۴ قاشق غذاخوری شوید خشک یا شوید تازه خورده شده
۴۰۰ گرم میگو
۱ عدد پیاز
۱ قاشق مربا خوری سیر خورد شده
زعفران به مقدار لازم
کره به مقدار لازم
نمک، فلفل و زرچوبه به مقدار لازم
طرز تهیه میگو پلو؛ غذای خوشمزه جنوبیطرز تهیه میگو پلو؛ غذای خوشمزه جنوبی

طرز تهیه شویدپلو

۱. برای تهیه این میگو پلو ابتدا باید برنجشو آماده کنیم و دم بذاریم و بعد بریم سراغ پخت میگو، چون میگو ظرف کمتر از نیم ساعت آماده میشه و بنابراین تا برنج دم بیاد میگو هم آماده است، پس برنجی رو که از قبل خیس کردیم رو با مقدار کافی نمک داخل آب جوش میریزم و وقتی به اندازه کافی نرم شد آبکشش میکنیم حالا برنج آبکش شده رو داخل یه کاسه بزرگ ریخته و با شوید و کمی زعفران دم کرده مخلوط میکنیم تا به صورت یکنواخت همه جای برنج به شوید و زعفران آغشته بشه.

۲. کف قابلمه مورد نظرمون کمی روغن ریخته و بعد مخلوط برنج رو داخلش میریزیم. برای اینکه برنجمون بعد دم کشیدن خشک نشه کمی کره هم روی سطح برنج میذاریم و بعد حدود یک سوم فنجون آب دور تا دور برنج میدیم و برای مدت نیم ساعت تا سه ربع دمش میذاریم. تا برنج دم بیاد میگومون رو حاضر میکنیم.

منبع: matbakhman

 



:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: